Proprietati. Sfaturi pentru cumparatori.

 

Potrivit statisticilor, aproape nouă din zece cumpărători de locuințe achiziționează locuința prin credit.

Recomandarea noastră este să începeți procesul de căutare a unui credit ipotecar înaintea căutărilor efective pentru o proprietate. Prin consultarea cu instituțiile de creditare sau băncile, puteți afla pentru ce tip de finanțare sunteți eligibil.

Recomandăm, de asemenea, pre-aprobarea finanțării și pentru un alt motiv: de multe ori, în urma semnării unui antecontract de vânzare-cumpăre, cumpărătorii trebuie să aplice pentru accesarea creditului într-o perioadă redusă de timp. Întâlnindu-te cu un broker de credite în prealabil, nu va fi necesară identificarea rapidă a unui produs ipotecar și luarea unei decizii forțate, care poate să nu fie cea mai bună opțiune.

 

Pasii de urmarit in cazul achizionarii unei proprietati:

1.Informarea bancară – la orice unitate bancară se pot obține informațiile necesare în vederea contractării creditului.

  1. Pre-aprobarea – după depunerea dosarului, banca transmite preaprobarea din punct de vedere financiar. Astfel, cumpărătorul cunoaște bugetul de încadrare și poate începe căutările pentru proprietate.
  2. Prospectarea – se fac căutări pe portalurile imobiliare, anunțurile din presă, consultarea cu cunoștințe apropiate etc.
  3. Contactarea unui agent – pentru a facilita procesul de prospectare, recomandăm contactarea unui agent imobiliar, care este la curent cu toate proprietățile aflate la vânzare.
  4. Vizionarea imobilelor – cumpărătorul vizionează imobilele ce i se potrivesc conform indicațiilor, cerințelor și bugetului.
  5. Alegerea imobilelor potrivite – partea de reflectare asupra locuințelor vizionate. Solicitati specialistilor analize comparative .
  6. Propunerea ofertei de cumpărare – oferta de cumpărare cântărește foarte mult atunci când este însoțită de un avans (5%-10%) din prețul oferit. Acestea reprezintă recunoașterea seriozității cumpărătorului.
  7. Ofertă acceptată/neacceptată
  8. a) dacă oferta este neacceptată, se poate repoziționa o nouă ofertă.
  9. b) dacă oferta este acceptată, fie se va semna o promisiune de vânzare în care se menționează termenii și condițiile tranzacției și vânzătorul va încasa avansul, fie se pregătește documentația pentru bancă în vederea obținerii creditului.
  10. Analizarea venitului – după depunerea documentelor privind veniturile, banca verifică dacă îndeplinești condițiile pentru suma solicitată.
  11. Prezentarea documentelor la bancă – trebuie prezentate documentele imobilului pe care doriți să-l achizionați (extras de carte funciară, contract de dobândire, documentația cadastrală, certificat energentic etc.).
  12. Evaluarea – dacă din punct de vedere juridic actele sunt în regulă, veți fi contactat de către bancă în vederea evaluării imobilului. Costul evaluării diferă de la o bancă la alta, plata taxei de evaluare urmand a fi efectuată conform specificațiilor băncii.
  13. Aprobarea finală – banca te va informa dacă creditul a fost aprobat sau respins.
  14. Programare notar – după aprobare părțile stabilesc data și ora semnării contractului de vânzare-cumpărare și a contractului de credit și de garanție.
  15. Semnare contracte – se va semna contractul de vânzare al imobilului între vânzător și cumpărător, contractul de credit și contractul de garanție între cumpărător și banca, precum și polița de asigurare a imobilului.
  16. Viramentul bancar – banca pune banii la dispoziția cumpărătorului în contul curent, de unde se vor transfera, într-o singură tranșă sau mai multe, conform contractului de credit, în contul vânzătorului (sau va viza direct în contul vânzătorului, după caz).
  17. Acțiuni după tranzacție – cumpărătorul, noul proprietar, va înregistra imobilul la direcția impozite și taxe locale, va face demersuri pentru înscrierea utilităților: electrica, gaz, internet, televiziune, telefonie etc.

În cazul în care la momentul la care ai solicitat un credit băncii nu ai găsit imobilul pe care îl dorești, banca îți aprobă întâi creditul și apoi ai la dispoziție un anumit termen (în funcție de bancă) de la semnarea contractului de credit pentru găsirea imobilului.

Acte necesare cumpărării

După ce ați găsit o proprietate, pentru a finaliza cumpărarea unui imobil trebuie să solicitați vânzătorului să pregătească următoarele acte:

1) Actele de dobândire ale imobilului care pot fi:

 

– contract de vânzare-cumpărare autentificat la notar, contract de schimb, contract de donație ,  act de moștenire, orice alt act de dobândire a proprietății imobilului respectiv

 

2) Cadastrul și încheierea de întabulare a proprietății de la Biroul local de carte funciară.

 

3) Certificatul fiscal care atestă că toate taxele și impozitele sunt achitate (acesta se scoate de la Direcția de Impozite și Taxe Locale și este valabil până la sfârșitul lunii calendaristice în care a fost eliberat).

 

4) Extrasul de carte funciară autentic (acesta va fi scos de notar la solicitarea proprietarului).

 

5) Adeverință de la asociația de proprietari (locatari) care atestă ce datorii au proprietarii către asociația de proprietari sau locatari (în cazul unuei proprietăți situate într-un imobil cu mai multe unități locative și existenței unei Asociații de proprietari).

 

6) Certificatul energetic – acest document este necesar începând cu 01.01.2011 și poate fi obținut de la un auditor energetic (agentul imobiliar trebuie să fie în măsură să vă recomande unul).

 

Cumpărarea unei proprietăți presupune un proces compex.  Nu este suficienta gasirea proprietatii la pretul potrivit. Acesta este primul pas, ulterior sau in paralel urmand proceduri legale, opțiuni de finanțare, negociere și termeni contractuali si recomandarea noastra este să lucrati doar cu profesioniști cu experienta si reputatie dovedita .  Ei va pot  consilia direct sau îndruma către specialiști: consultant imobiliar , notar, broker de credite, broker de asigurari, expert cadastral de încredere . Ideal este sa gasiti in cadrul aceleasi firme toti acesti specialisti. Va pot ajuta sa salvati timp si bani.